آموزشگاه بهداشت پیام سلامت

روش سالمسازی سبزیجات

روش سالمسازی سبزیجات

با توجه به اینکه برای آبیاری و تغذیه سبزیجات، اغلب از آبهای آلوده و کودهای انسانی و حیوانی استفاده می شود و علاوه بر آن حیوانات اهلی و وحشی در مزارع کشت سبزجات رفت و آمد می نمایند، لذا این محصولات کشاورزی به انواع و اقسام تخم انگلها و میکروب ها آلوده هستند و مصرف کنترل نشده آنها به صورت خام اعم از سبزی خوردن، سالاد فصل، تزئین ظرف غذا، کاهو، هویج (همراه سالاد یا به صورت آب هویج)، کلم و گل کلم و... باعث ابتلا به انگلهای روده و بیماریهای عفونی روده ای مثل انواع اسهالها، حصبه، وبا و التور و.... و بلاخره بروز و اشاعه اپیدمی بیماری های مذکور در جامعه می گردد. بدینوسیله به شما توصیه می شود برای جلوگیری از بروز بیماری های مختلف حتماً سبزیجات را قبل تز مصرف به روش زیر طی چهار مرحله(پاکسازی، انگل زدایی، ضدعفونی، شستشو) سالمسازی کرده و سپس مصرف کنید.

1- ابتدا سبزیجات را به خوبی پاک کرده و شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود.

2-سپس آنرا در یک ظرف 5 لیتری ریخه و به ازی هر لیتر 3 تا 5 قطره مایع ظرفشوئی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده و قدری بهم بزنید تا تمام سبزی در داخل کفاب قرار گیرد. مدت 5 دقیقه سبزی را در کفاب نگه دارید و سپس سبزی را از روی کفاب جمع آوری و کفاب را تخلیه کرده و ظرف و سبزی را مجدداً با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگل ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شوند.(انکل زدائی)

3- برای ضدعفونی و از بین بردن میکروبها، یک گرم (نصف قاشق چایخوری) پود پرکلرین 70 درصد را در ظرف 5 لیتری پر از آب ریخته کاملاً حل کنید تا محلول ضدعفونی کننده بدست آید سپس سبزی انگل زدایی شده را برای مدت 5 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده اخیر قرار دهید تا میکروب های آن کشته شوند. توضیح آنکه اگر پودر پرکلرین دردسترس نباشد می توانید از یک قاشق مرباخوری آب ژاول 10 درصد یا 2 قاشق مرباخوری آب ژاول 5 درصد(بجای یک گرم پرکلرین) و یا هر ماده ضدعفونی کننده مجاز دیگری که در داروخانه ها و سوپرمارکتها و بقالیها وجود دارد طبق دستورالعمل مصرف آن استفاده کنید.

4- سبزی ضدعفونی شده را مجدداً با آب سالم بشویید تا کلر باقی مانده آن جدا شود و سپس مصرف نمائید.

 

اطلاعات تماس

آموزشگاه بهداشت اصناف پیام سلامت

آدرس: تهران - خیابان آزادی - انتهای خیابان جیحون - ابتدای خیابان رنجبر - پلاک 39

تلفن: 02155759656

همراه: 09122150626

نماد اعتماد

logo-samandehi نمایش مجوز فعالیت